23 juuli 2006

o-ringen

Neljateist aastase vaheaja järel võistlesin O-Ringenil, 1992. aastal saavutasin H14B klassis üheksanda koha. Enne Rootsi sõitu otsustasin, et võistlen ainult kolmel päeval. MMi silmas pidades ei olnud mõistlik ennast liigselt kurnata. Lisaks on Hälsinglandi maastikud Jüütimaa omadest totaalselt erinevad. O-Ringeni maastikel oli võtmesõnadeks tempovahetus ja täpisorienteerumine. Enamus metsast oli kaetud ühtlase kivikülviga, mille vahel tuli leida võimalikult hea jooksu trajektoor. Kivide vahele ukerdama jäämine tähendas suurt ajakaotust. „Kodust“ maastiku leidus ainult esimese, teise ja viienda päeva võistluskeskuse vahetus läheduses. Mõeldes MMile oli eesmärgiks tunnetada võistluspinget, joosta 15000 kaartidega ning leida hea orienteerumisrütm.

„haamer“
rada 12,56 km, 23KP, aeg 95.45, 40. koht

Ebameeldiv pinnas nõuab stardist alates liialt tähelepanu, kontakt kaardiga jääb tagasihoidlikuks. Enne esimest KPd üritan ennast vägisi kaart suruda, kuid lõpuks on ainuke mõistlik lahendus ikkagi kindlale objektile välja jooksmine. Nutune algus. Lisan kerged kaared 3 ja 4 KPga. Pärast alguse vapustusi pääsen liikuma. Kuni 12KPni liigun hästi. Pika etapi jooksen vasakult. Olen ise lahendusega rahul, kuid mulle üllatuseks joostakse kiiremad ajad paremalt mööda teed (liivane!). 11KPsse ronimine oli kogemus omaette. 12KPs olen 17 kohal, joostud 56´. Minu jaoks oleks seal võinud võistlus lõppeda. Edaspidi olin ebakindel (nõlv enne 13KPd) ja lihtsalt väsinud (20 ja 21 KP). Alates 70´ hakkasin väsima, raja lõpp möödus juba „haamri“ all. Viimase väikse paunaga andsin väsimusest tingitud vigadega ära ligi 4´. Füüsiline nõrkemine enne MMi tavarada oli halb märk. Üheks põhjuseks kindlasti liialt varajane hommikusöök (ligi 5h enne starti) ning palav ilm. Samuti jooksin enne starti terve starditee, O-Ringenile omaselt oli see ligi 4km pikk. Aga siiski, oli see ebameeldiv kogemus.

O-Ringeni I päev, S-13KP
O-Ringeni I päev, 13KP-F

„nullauto“
rada 4,75 km, 18KP, aeg 33.22, 31. koht

Olen esimene startija. Ligi sada meest minu järel metsa tormamas. Maastik oli avatum ja vähem kivine. Mulle igati sobilik. Esimesed viis KPd jooksen ilusti. 6KPst jooksen 5m. kauguselt mööda. Kõik laabus ilusti, kuid enne KPd muutusin hooletuks. Nägin tähist vasakul...30´´ lisakaar oligi reaalsus. Pika etapi lahendan paremalt. Liidrid jooksevad vasakult selgelt kiiremini. Suurim eksimus tuleb 10 KPga. Olen enne KP piirkonda ilusti kaardis, tõstan tempot, kõik tundub ideaalselt sujuvat. KP läheduses muutun aga ebakindlaks, minust paremale jääb suur kalju, loen ennast kaardil kohe suure „kammi“ juurde. Peale paari tiiru ja kahte vale KPd, saan aru, et olen valel kõrgusel. Enne oma KPd väänan veel kergelt jalga. Traditsiooniliselt lähen järgmise KPga kohe viga parandama, õnneks püüab suur kivi mind enne suuremat viga kinni. 12KP võtmisega jätkan rabelemist. Tasuks jällegi paarikümne sekundine lisakaar. Tehnilise pesa (13-15) jooksen hästi, kahjuks loen 15 välja minnes kaarti valesti – alla! Lageda peal saan alles aru, et olen liialt kõrgust kaotanud. Selles konkurentsis seda ei andestata. Võitlen lõpuni. Kaotus võitjale on hirmuäratavalt suur (4.57). Samas on teada, et 100 mehe hulgast leidub mõni riskialdis kellel kõik õnnestub. Samas peab siinses konkurentsis riskeerivalt jooksma. Rahuliku ja kindla jooksuga ei saavuta samuti midagi. Kindlasti parem sooritus, kui esimesel päeval. 10KP veast oli kahju, tegin liiga järsult ja kiirelt valearvestuse, 5-10´´ seisak oleks mind veel päästnud. Rabelemine ei aita!

O-Ringeni III päev

„diisel“
rada 12,14 km, 23KP, aeg 87.40, 36. koht


Parim jooks O-Ringenil. Hädas olin tehniliste punktide läbimisega. Kolmes kohas (2, 3 ja 9KP) seisin KP objekti kõrval, kuid ei suutnud ilma lisakaarteta tähiseid leida. Lisaks eksimus 7 KPga. Jooksin punktist vales suunas välja, kogu energia läks enda õigeks kangutamise peale. Peale kivikülvi ei saanud tippudest ja soodest enam midagi aru. 2´ jälle raisus. Samas olin kolmandaks päevaks maastikuga paremini kohanenud. Olen rahul pikkade etappidega. Kuigi lõpus külastasin kahel korral valet KPd (17 ja 18, igapäev raja lõpuosa mustas tähistest!) ja teen joomiseks asjatu lisakaare (peale 18KPd), surun lõpuni. Füüsiliselt olin palju parem, kui esimesel päeval. Kuid lühirajal tunnetatud kiirust ka ei ole. Liigun ühtlase diisliga. Kujutan ette, kuidas liidrid kividest vabasid alasid läbi kihutasid. Seda kiirust ei olnud. Kokkuvõttes rahuldav tavarada, mis aga tippkonkurentsis palju sõnaõigust ei andnud. Järjest rohkem hakkan kiviste maastikkudega harjuma, kuid siiski on raske korraga jälgida kaarti ja maapinda. Kohalikud seda kuidagi suudavad!

O-Ringeni IV päev, S-9KP
O-Ringeni IV päev, 10KP-F

O-Ringen näitas selgelt, et lisaks arvestatavale jooksuvormile on Skandinaavias läbilöömiseks vajalik ka tugev üldfüüsiline põhi, kivide vahel turnimiseks ja hea kompassi tunnetus ning üldistamisvõime. Ka parima tahtmise juures ei ole võimalik kõike kaardi pealt välja lugeda. Tuleb osata palju asju vahele jätta ning näha ainult olulist. Usun, et Rootsis veedetud nädal tuli vormile kasuks. Koju jõudes osalesin Harku järve jooksul (6,4km) ja saavutasin uue isikliku rekordiga 21.09 9. koha. Seega ei ole ma halvemas vormis, kui eelmised aastad. Kahjuks on viimaste treeningnädalatega hakanud vana kanna vigastus tunda andma. Olen kanna nii halvasti ära hõõrunud, et tekinud on põletik, mis jooksmisel teeb kohati ebameeldivat valu. Loodan siiski, et suudan käepäraste vahenditega vigastust kontrolli all hoida. Ei usu, et selle pärast minu tulemused kannataks.

Järgmine võistlus – MMi tavaraja eeljooks. Kas nüüd või mitte kunagi!


Tulevased SuperElite´i võitjad.

7 kommentaari:

Erkki ütles ...

Vorm sul väga kehva kindlasti ei ole. Täna näitasid ümber järve meile kõigile kandu, samuti O-Ringenil.
Eks tagantjärgi on näha kas oli õige joosta O-Ringenil 3 või 5 päeva. Kahe nädala pärast siis umbes.
Aga, et sellistel maastikel kiiresti joosta peab seal ikka palju harjutama. Endal läks tunduvalt kehvemini aga tasapisi tuli. Hea oli see, et ükski päev ei väsinud ära. Jõudis ilusti lõpuni tõmmata. Samas ei olnud head kiirust. Äkki tänane tõmbas käima?

Risto Kiilberg ütles ...

Jjah, tubli töö, vaatasin järvejooksu protokollist, et näe hullu jeefi läheb vist mm'ile kulla järgi kui sellist hoogu jaksab pidada :) Edu siis !

Andreas ütles ...

Järvejooks pakkus positiivse emotsiooni. Rekord paranes küll ainult 13´´, kuid tänavu jooksid ka liidrid minuti aeglasemalt, kui kaks aastat tagasi. Tundub, et rada on selle ajaga muutunud. Nüüd tuleb jälgida tähistust, varem oli ka omalooming lubatud.
Ma olen teinud MMidel neli individuaalstarti ning finaali pääsenud ainult ühel! Seega on minimum eesmärk joosta 45 tugevama hulgas. Õnneks on meil koondises olemas ka mees, kes suudab kulla peale joosta:)

Andreas ütles ...

Hea vihje! Erkkil olid täna trennis Taani kaardid kaasas:)
Olen seda juba ammu tunnetanud, et palju ilusaid tulemusi on läinud viletsa tehnika nahka. Kuigi on selge, et maailmaeliidile jään ma alla siiski pigem füüsiliselt, kui tehnliselt, on tehniliselt heade jooksudega oma taset võimalik oluliselt tõsta. Palju ma olen see aasta tehniliselt veatult jooksnud? NULL! Tunnen, et mul on vaimsel ettevalmistusel teha ära tohutu töö. Toon liiga palju oma igapäevast elu võistlustele kaasa. Aeg on see tuulelipu periood ära lõpetada ning oma tulemused välja joosta. Taanis on kogu tähelepanu veatul orienteerumisel, jalad liiguvad ise.
Jooksuvõime arendamiseks on plaanis joosta 17. augustil Hiiu staadionil, jooksupäevaku raames 5000 m. Erkki oli ka nõus! Nii, et mida rohkem tirijaid seda uhkem. vt. http://www.sportkeskus.ee/suvi.asp?id2=%7B5C6C354A%2DDE10%2D45B2%2D8E5E%2D7B73B5A23939%7D#lopp

Erkki ütles ...

Oi, kui lihtne see on! Jooksen veatult.
Selge on see, et selle poole pealt on palju teha. Samas kui liiga väristama hakata siis läheb tempo jälle alla (käies saavad ju kõik veratult). Nokk kinni, saba lahti. Orienteerumine on spordiala nimi.

Anonüümne ütles ...

I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»

Anonüümne ütles ...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»