31 august 2009

EMV tavarada

Peale põrumisi kõikidel augustis toimunud võistlustel vaevas mind tavarajaks valmistudes enesekindluse puudus. Vorm oli kahvatu, orienteerumine ei sujunud. Siiski võtsin aja maha ja viimase nädala enne võistlusi valmistusin nii nagu polnud teinud peale suve alguse võistlusi. Jämedalt öeldes oli ju siiski ees viimane võimalus hooaeg päästa. Tegin teisipäeval viimase kiire trenni ja jätsin kolmapäeval jooksmata meeleoluka öise sprindi Viimsis. Teisipäevane lõigutrenn oli üle väga pika aja esimene trenn, mis andis märku vormi paranemisest. Nõmmel krossijooksu EMV kilomeetrisel ringil jooksin 4 lõiku kiiremini kui kunagi varem. Kuigi ensetunne polnud maailma parim, siis ajad sisendasid enesekindlust. Enne baltikaid oli nelja lõigu summa olnud 15sek aeglasem ja enesetunne tunduvalt parem. Kolmapäeval joostud 70 minutisel jooksuotsal samas väsisid jalad uskumatult ära. Jälle tagasilöök.
Võistluspäevaks ootasin ca 16 kraadi ja vihma. Minu jaoks ideaaltingimusi. Aga tuli 23 ja päike. Ebaõnn. Minu rasvunud keha armastab pigem külma kui mõõdukat või sooja ilma. Sellest tulenevalt otsustasin soojendust mitte teha. Võimlesin minimaalselt ja jooksin oma 500m peldiku ja stardi vahel. Üritasin kehas olevaid vedelikuvarusid võistluse jaoks hoida.
Enne minu starti jõudis finišisse Lauri Sild H20 klassis. Aeg oli tal üllatavalt vilets. Järeldasin sellest, et mets on kole. Otsustasin kasutada teid nii palju kui võimalik ja vältida rohelist.

S-1
K-punktist vaatab vast roheline sein. Jään plaani juurde jooksen ringi. Infos on öeldud, et sood on kõik hea joostavusega. Otsustan rünnata üle soo. Suund läheb kiiva nagu ikka, kui tihnik selgelt paistab siis korrigeerin ja võtan punkti ära. Kerge on joosta. Ämbliku võrgud on näos.
1-2
Esimene plaan üldsuunaga tee peale. Kisub paremale nagu ikka ja laskan läbi rohelise. Ei ole väga hull. Tee peal on nii hea joosta, et otsustan rohelist vältida ja paremalt tingi joosta. Pool lagedatel on õiges suunas mõnusad lohad. Keskendun kiirusele. Hetkeks nagu tahaks eelmisesse lohku keerata aga ei tee seda siiski.
2-3-4
Otse läbi võsa. Nõges kõrvetab kaenla alt. Raiumine.
4-5
Üldsuunaga lagedale välja. Lagedal kisub hetkeks nagu paremalt ringi jooksma aga otsustan siiski otse minna. Lagedatelt sisse keerates ebakindel, teisel pool sood saan paikka ja võtan punkti.
5-6
Otse. Kivihunnik paistab hästi. Näen, et on raadiopunkt. Mõtlen, et huvitav oleks teada kuidas algus läinud on.
6-7
Otse minnes tundub liiga palju viirutust. Lähen vasakule tee peale lootuses natuke energiat säästa tee peal. Kui metsatee keerav paremale hakkan samme lugema ja loen 70 sammupaari. Paar sammu metsas ja lage soo paistab. Kõik klapib. Jooksen suunaga vale sookese juurde aga olukorra mõistmine võtab 0,4sek ja parandan vea.
7-8
Plaan on minna vasakule valge pätsi peale aga kisub ikka otse kuni rohelise pätsini välja. Parandan ja jätkan plaanipäraselt. Metsateesid kaardi pealt välja ei loe aga kasutan neid. Jooksevad õiges suunas. Peale oja ületust hoian üles. Loen, et kõige kõrgemas kohas peaks sooke olema. Jooksen üles, sood ei näe. Järsku koidab peas info, et nr 71 on uuel raiesmikul. Jooksen raiesmikule välja ja näen punkti.
8-9-10
Väldin rohelist kui võimalik, rohelises liigun nii otse kui võimalik. Õnneks on lohasid, mida kasutadal. Mõtlen, et siin ei oleks tahtnud esimesena olla. Punktid on rohelust arvestades hästi näha.
10-11
Etapp näeb ebamugav välja. Tahaks nagu vasakult ringi minna. Mõtlen, et õnne peab ka olema ja ründan otse. Plaan on sihini tõmmata üldsuunaga, sihil ennast paikka saada ja siis punkt ära võtta. Sihile jõudes ei saa kuidagi paikka. Ei suuda seisma jääda ja liigun ettevaatlikult edasi lootuses kuskilt kinni saada. Ei saa kohe üldse. Ühel hetkel aiman, et olen väikse tumerohelise riba kõrval ja hakkan ebakindlalt punktile lähenema. Ühel hetkel tõstan pilgu ja näen kõlvikupiiri. Otsustan sinna välja joosta ja ennast paikka panna. Enne kõlvikuni jõudmist taban sihti ja saan paikka. Õiges suunas vaadates paistab punktiobjekt. Lähen võtan ära.
Tagantjärele kaarti vaadates tabasin ma omast arust sihti, kuid tegelikult on kaardil seal kohas valged ribad sihiga samas suunas. Sellest tulenevalt hakkasin 100m varem kuba väga ettevaatlikult liikuma. Õige sihi ületasin seda nägemata. Selel väikse rohelise riba juures olin tõsimeeli paigas aga enesekindlusest jäi puudu ja ei osanud ka objekti vaadata. Kokku kaotan ebakindluse ja veaga >2min.
11-12
Lühimat teed pidi rohelisest välja ja sirgjoon punktini. Mäe otsas jooksen eelmisesse lohku. Punkt. Vale punkt. Liiga vara. Jooksen edasi. Nina ees võtab Sander punkti ja hakkab minuga samas suunas jooksma.
12-13-14-15-16
Ees paistab veel Nõmm, kes võtab sellise suuna, et tal on liblikad tehtud. Sander laseb autopiloodi peal talle järele. Mulle tundub, et tahaksin rohkem vasakule minna. Lähen. Sander vaatab selja taha ja korrigeerib suunda. On juba hilja ja jooksen punktist mööda natuke maad edasi soo äärde. Sander saab kohe pihta. Mul läheb natuke kauem.
Edasi tirin Sandri selga kinni ja loen piisavalt, et aru saada kui valesti hakkab minema. Punktid tulevad ilusti vastu. Rongis on veel Trossmann. Tempo on minu jaoks liiga räige. Liblika keskele tagasi tulles jookseb Sander erinevas suunas minema. Vaatan kaarti ja hinnanguliselt olen temaga võrdne sel hetkel. Trossmann jätkab minuga samas suunas.
16-17-18-19
Lühikesed etapid, üldsuunaga. Enne 18ndat jooksen joogilauani aga punkt on vale. Janu on, ei joo. Jooksen enda punkti. Võtan geeli ja joon. Aega on. Üldsuunaga liblika keskele tagasi.
19-20
Algus on tuttav. Lasen üldsuunaga. Plaan on üldsuunaga mööda valget sihini ja siis alles lugema hakata. Trossmann on pundis. Enne sihti tabame suht õiges suunas minevat kaduvat rada mis mingil hetkel kaob ära. Sihile jõuab täpselt soo servas. Jooksen mööda serva. Nagu tuleks mingi rada vasakult diagonaalis. Kõik nagu klapiks. Suunaga üle oja ja üles. Trossmann kisub vasakule. Stopp. Punkti pole. Natuke reha ja paistab paremal ca 100m kaugusel. Jookseme ja võtame ära.
GPSu vaadates selgub, et jooksin hoopis järgmise soo juurest. See seletab erakordselt ujuvat reljeefi ja enda leidmist uskumatult vasakult.
20-21
Otse on rõve jõeorg ja väga erineva läbitavusega metsa. Kuna veekogu on sellise kujuga etapi lõpus siis vasakult variante ei hakka kaalumagi. Paremale sihile ja lõpp mööda teed. Etapi alguse üritan sihile diagonaalis joosta aga ei õnnestu eriti. Sihil ja tee peal üritan arendada tippkiirusi. Enne punkti jõudmist tuleb vastu Sander. Tuju tõuseb. Olen talle lähemale saanud.
21-22-23
Tirimine. Kaardivahetuses viskan topsi vett kurku.
23-1
Kuna ei vaadanud, mis numbriga eelmine ring lõppes ja vastu vaatas kaardilt number 15 siis võtsin suuna sinna peale. Hetk hiljem nägin ka numbrit 1 ja korrigeerisin suunda. Läbi võsa, üle tee kõlvikut pidi alla ja punkti.
1-2
Sama nagu eelmise ringi pikk. Aga lühem.Otsustan sama moodi tee pealt joosta. Alguse suruda läbi rohelise, et päris tagasi jooksma ei peaks. Roheline on nagu sein vastas. Ah kurat raiun otse. Nõlva peal on väga halb joostavus. Võitlen. Hoian natuke alla poole. Joostavus paraneb. Koprad on oru üle ujutanud. Suman teisele kaldale. Võitlen nõgestes ja ürgses taimestikus üldsuunaga. Nõlva peal paistab veel koledam, jooksen all lammi peal. Koprad on maapinda õõnestanud. Kukun iga 5m tagant. Väsitav. Otsustan välja raiuda orust. Oma mõtetes olen juba järskude kallastega uhteorust möödas ja peaks jõudma ilusale suurele lagedale. Lage on oluliselt väiksem ja maja paistab teises otsas. Ei taha enam metsa tagasi minna ja nikerdan mööda poollagedaid. Suure lageda servas otsustan matta maha hetkeks tekkinud plaani paremale tee peale joosta ja jooksen otse kuni jõuan sihini. Sihilt üle poollageda rada mööda punktipiirkonda, kus kaotan suuna ja jooksen natuke paremale. Stopp, reha. Näen punkti.
2-3
Eelmine etapp läks sisetunde järgi nii uskumatult halvasti, et tõstan tempot ja üritan olukorda siluda. Üldsuunas sihini, sealt üldsuunad kuni näen tihnikut vasakul ja sealt on juba punkt teada. Olen seal täna juba käinud.
3-4-5-6-7-8-9
Tuttavad kohad. Jooksen enesekindlalt. Joogipunktis võtan geeli ja joon. Tõmban vett kurku. Köhin ja karjun. Seitsmenda punkti nägemisega on raskusi. Kaheksandasse minnes ei leia võsast ühetgi jälge. Üheksandas parandan eelmisel ringil tehtud vea etapi lõpus aga tagantjärele vaadates jooksin ju ikkagi valelt poolt sood.
9-10
Üldsuunaga. Näen lauget nina ja lohku. Orvan on seal aga raske on ennast täpselt paikka panna. Näen punkti.
10-11
Tõmbamine mööda teed. Plaanin tee ja lageda vahel natuke nurka lõigata aga lage paistab juba nii lähedalt, et jooksen nurga välja. Peale lagedat hoian natuke nõlva peal kõrgust, sest tean kui halb joostavus on all. Kui laskun lammile siis objekt paistab.
11-12-13
Mööda loha tõmbamine. Lugesin nii vähe kui võimalik ja nii palju kui vaja. Kolmeteistkümnendas tundub, et keeluala tuleb metsa piirini välja ja jooksen läbi metsa. Loha läheb keelualaga poollagedale. Kirun inimesi, kes reegleid ei tunne. Tegelt olin ise loll!
13-14
Surumine üle lammi. Soomes harjutanunda jooksen instinktiivselt rohelises mööda kõige kõrgemat kohta. Leian päris hea koridori. Jõuan välja natuke liiga paremale aga saan kohe paikka ja jooksen ümber pätsi punkti.
14-15
Tundub, et peaks vasakule kõlvikupiirile jooksma. Ehk on parem joostavus. Ei ole!
15-16-F
Lõpuspurt. Tõusen päkale!

Aega kulus 1:32:26. Kui kõik ebakindlused ja valed otsused summeerida on siin ca 6,5min. Otseseid jämedaid vigu on kaks tükki kuskil 4,5 minuti ulatuses. Olle võitis seekord ajaga 1:29:50, Sander oli kolmas 1:34:11. See oli minu viies tavarada põhiklassis. Esimest korda olin füüsiliselt valmis võitma. Kahju, et võimalus kasutamata jäi.Kuigi olen oma teise koha üle äärmiselt õnnelik, siis jooksu üle saab nuriseda kõvast. 39 punkti puhtalt võtta on kuradi raske ülesanne. Samas palju punkte oli korduses ja punktide arv pole mingi õigustus vigadele. Tulevikule mõeldes on kahju, et sellise jooksuga eestikatelt medali saab. Mõtlemiskoht on praegu meestele, kes analoogses metsas peavad paari nädala pärast tiitlivõistlusi jooksma. Loodan, et teete õigeid järeldusi.
Järgmine nädal on mul plaanis Soome tavarada. Soomes joostakse tavarajal laupäeval eeljooksud ja pühapäeval finaalid. Maastikuluurest on järeldus selline, et mets on nagu Vastseliinas aga maapind on kohati väga kivine. Vaatame kui palju Eesti teine koht seal väärt on.